Опис:
Вже більше 75 років вона працює на користь людям. З будівництвом в Запоріжжі потужної гідроелектростанції стало можливим не тільки безперешкодне судноплавство Дніпром, але й будівництво і розвиток на півдні України колосального індустріального комплексу, що корінним чином вплинуло на розвиток південних, центральних і східних областей країни.
Авторство технічного проекту греблі і шлюзи належить професору В. Р. Александрову, а архітектурне рішення електростанції Ст. А. Весніна. Будівництвом керував А. В. Вінтер.
Підготовка будівництва гідроелектростанції почалася ще на початку 1920-х рр. В 1921 році була створена організація "Дніпробуд". Розташування греблі, запропоноване В. Александровим, виявилося напрочуд вдалим. До нього в 1926 році було прив'язане і будівництво Дніпровського комбінату (комплексу підприємств чорної і кольорової металургії).
Офіційно Дніпрельстан народився 8 березня 1927 р., коли на будмайданчик вийшли перші робочі. Через тиждень почалися вибухові роботи. У травні 1928 р. взялися за зведення греблі, яка повинна подпоясать Дніпро бетонним поясом довжиною 766 метрів у вигляді дуги радіусом 600 метрів. У березні 1932 р. в ставок було вкладено останній кубометр бетону. Після цього рівень води у Дніпрі піднявся на 37,5 метрів.
Всього на Дніпробуді працювало понад 20 тис. осіб. Вперше на будівництві такого масштабу людям допомагала сучасна техніка (переважно закордонна).
Нарешті, 1 травня 1932 Дніпровська гідроелектростанція дала перший струм. Офіційне ж відкриття Дніпрогесу відбулося 10 жовтня 1932 року. Повна потужність станції в 30-ті рр. дорівнювала 560 тис. КВт.
1 травня 1933 через трикамерний шлюз пройшов перший пасажирський пароплав "Софія Перовська". Так відкрилося судноплавство по Дніпру.
У 1969 році почалося будівництво Дніпрогесу - 2 і нового однокамерного шлюзу, яке очолив М.А. Дубовець. Новий шлюз - унікальна інженерна споруда, він став вітчизняним аналогом відомих панамських шлюзів. Зараз загальна потужність Дніпрогесу становить 1538,0 МВт.
Сьогодні Дніпрогес, крім основної своєї задачі, виконує роль моста між лівим і правим берегами. Всі бажаючі можуть пройтися по 38-метрової греблі з лівого берега на протилежний, милуючись чудовими краєвидами Дніпра, островами Три Стоги, Дубовий і легендарної Хортиці. З дамби прекрасно видно запорізькі красені-мости: двох'ярусний міст Преображенського і арочний. На самій дамбі можна побачити сліди від куль - німі свідки Другої світової війни. Правий берег зустріне невеликим сквером з бюстом О. В. Вінтеру, парадним в'їздом у гідроелектростанції і колишньою будівлею управління Дніпробуду.
Однак, оглядати ДніпроГЕС, все-таки, краще з лівого берега, а саме з пл. Соборна. Це унікальне місце, звідки відкривається вид на головні визначні пам'ятки Запоріжжя.
Всі бажаючі зможуть ознайомитися з роботою однокамерного шлюзу так би мовити "зсередини" з борту екскурсійного катера, що курсує з порту до річкового вокзалу саме через шлюз.
Вночі Дніпрогес підсвічений тисячами ламп в жовто-блакитні кольори національного прапора.
Мапа:
Дивиться також:
Готелі та квартири у Запоріжжі
Відео про це місце:
Інші пам'ятки поруч: